Загальна кількість переглядів сторінки

Виховна робота


Тренінг  для батьків.

                        «Стилі  виховання  в родині»

                                                   План.

1.      Знайомство «Сімейне  коло»  (20 хв.)
2.      Прийняття правил роботи в групі «Правила сімейного кола» (5 хв.)
3.      Вправа  «Ми батьки» (20 хв.)
4.      Вправа «Мозаїка стилів батьківського виховання» (30хв.)
5.      Вправа на завершення «Чарівна скринька» (10 хв.) 

1. Вправа  «Сімейне коло»
      Мета: познайомити учасників та з’ясувати їхні очікування, сприяти згуртованості групи та створення комфортної атмосфери для успішної роботи.
      Ресурси: вирізані з паперу фігурки хлопчиків та дівчаток (за кількістю учасників тренінгу), 2 аркуші паперу формату А-1, скріплені скотчем.

                                        Хід    проведення

      Психолог роздає вирізані з паперу фігурки хлопчиків та дівчаток відповідно до статі учасників. На фігурці протягом 5 хв. учасник пише  своє ім’я, сімейну роль (тато, мама, тьотя, дядя, брат ін.) та очікування від тренінгу. Під час само презентацій учасників психолог прикріплює фігурки на великий аркуш паперу таким чином, щоб утворилось символічне «сімейне коло» учасників тренінгу.
2.Прийняття правил роботи в групі «Правила сімейного кола».
      Мета: обґрунтувати необхідність вироблення та дотримання певних правил роботи в групі, що сприятимуть продуктивній тренінговій роботі.
      Ресурси: плакат «Правила роботи групи».

                                     Хід    проведення.

      Психолог пропонує учасникам вважати на час тренінгу їхню групу великою сімєю, в колі якої обговорюватимуться питання взаємовідносин в сімї, виховання дитини.
      Формулюємо правила спільної взаємодії, що сприятимуть продуктивній праці протягом тренінгу. Учасники вносять свої пропозиції методом мозкового штурму. Кожне запропоноване правило обговорюється й, якщо всі згодні, записується у центрі «сімейного кола», утвореного з фігурок учасників.

                            Правила:
•        говорити по черзі (правило руки);
•        бути позитивними до себе та інших;
•        дотримуватись регламенту;
•        бути активними;
•        працювати у групі від початку до кінця.
3. Вправа «Ми--батьки».
      Мета: з’ясувати уявлення про учасників про себе у ролі батьків та визначити їхні очікування стосовно особистості своїх дітей.
      Ресурси: стікери зеленого, синього та червоного кольорів (по одному для кожного учасника); три аркуші паперу формату А-1, на яких написані початки речень «Як мати я хочу бачити свою дитину…», «Як мати для цього я…», «Як мати я ніколи…», три аркуші фліпчарту.

                                    Хід    проведення. 
      Учасники отримують по одному стікеру зеленого, синього та червоного кольорів. Психолог пропонує на кожному з них продовжити речення (стосовно своєї реальної дитини):
•        на зеленому стікері—«Як мати я хочу бачити свою дитину…»;
•        на синьому стікері—«Як мати для цього я роблю…»;
•        на червоному стікері—«Як мати я ніколи…».
      По закінченню учасники прикріплюють стікери на три аркуші формату А-1 з написами «Я хочу…», «Я роблю…», «Я ніколи …»
      Психолог об’єднує учасників у три групи. Кожна з них отримує чистий аркуш паперу формату А-1, а також один аркуш з реченнями, зафіксованими на стікерах певного кольору. Учасникам кожної групи потрібно узагальнити речення «свого кольору» й підготувати коротку презентацію результатів.
       Після презентації проходить обговорення вправи.
       Запитання для обговорення.
1.      Які думки виникли у Вас під час виконання цієї вправи?
2.      Чи замислювалися Ви над шляхами досягання того, що Ви хочете?
3.      Чи легко було продовжити речення «Як мати для цього я роблю…» та сформулювати конкретні дії? Чому?
4.      Чи завжди вдається Вам у реальному житті виконувати те, що Ви задекларували у варіанті закінчення речення «Як мати я ніколи…»? Поясніть свою відповідь.

4.Вправа «Мозаїка стилів батьківського виховання».

      Мета:  ознайомити учасників зі стилями батьківської поведінки.
      Ресурси: підготовлена інформація при стилі батьківського виховання для кожного учасника (Додаток 1 ), картки з намальованими іграшками.

                                   Хід  проведення.

      Психолог об’єднує учасників у малі групи за методикою «Будинок іграшок». Він пропонує кожному учасникові з чарівного мішка витягти подарунок із будинку іграшок—заготовлені заздалегідь наклейки із зображенням автомобілю, ляльки, ведмедика, квітки.
      Учасники об’єднуються у групи відповідно до зображень іграшки.
      Кожній групі пропонується інформація про стиль батьківської поведінки. Учасники знайомляться із запропонованим матеріалом й аналізують стиль батьківської поведінки з точки зору позитивних та негативних особливостей його впливу на процес виховання і розвитку дитини. На завершення групи характеризують певний стиль батьківської поведінки, визначаючи позитивні та негативні сторони.
                Запитання  для  обговорення.
1.      Чи є чітка межа між різними стилями батьківської поведінки? Обґрунтуйте свою точку зору.
2.      Чи є випадки, коли доцільне використання авторитарного стилю батьківської поведінки? Якщо «так», то в яких саме випадках?

5.      Вправа на завершення  «Чарівна скринька».

      Мета: підвести підсумки тренінгу.
      Ресурси: аркуш ватману із зображенням великої скриньки, кольорові кружечки за кількістю учасників тренінгу.
                                 Хід   проведення.
      Кожний учасник отримує кружечок, який символізує скарб знань, умінь, отриманих упродовж тренінгу. Психолог пропонує кожному з учасників написати про здобуті скарби. Учасники по черзі «кладуть скарби» у чарівну скриньку (прикріплюють кружечки на плакат із зображенням скриньки), коментуючи свою дію.
      Коли скринька заповнена, психолог звертається до учасників із пропозицією виказати свої зауваження та рекомендації. Він дякує групі за спільну роботу.   
                                                                                                                      Додаток 1
                    «Батьки—друзі, партнери, помічники»
      Батьки позитивно сприймають власну дитину, незважаючи на її сьогоднішні успіхи. Вони спокійно ставляться до її невдач, підтримують і радіють в моменти успіху. Добре знають своїх малюків, їх вади та чесноти, слабкі і сильні сторони. Ніколи не вдаються до тотальної критики дитини. Розмова про певні недоліки у поведінці будується з позицій оптимістичного оцінювання особистості дитини в цілому, заохочення її до самостійного аналізу і вироблення позиції. Демонструють повагу та довіру до дітей, вбачаючи у них рівноправних партнерів, які можуть мати свою думку на те чи інше явище.
      Постійно дбають про підтримання шанобливого ставлення дитини до себе завдяки сприянню в досягненні нею позитивних результатів у діяльності та спілкуванні, схвалюють будь-які намагання проявити самостійність, старанність, вимогливе ставлення до себе. У вихованні своїх дітей зорієнтовані на цінності, що є значущими не лише на короткий проміжок, а на все життя: самостійність, старанність, високі моральні якості.
      Батьки підтримують дітей, висловлюють оптимістичні судження. Наприклад: «Не страшно, наступного разу вийде!», «Я вірю в тебе!», «Ти—молодець, добре постарався!» Заохочують дітей до само оцінювання: «А тобі самому подобається?».   
                          «Дорослі--опікуни»
      Батьки із зазначеним типом ціннісного ставлення до своїх дітей ігнорують можливості віку щодо здатності до самовираження через самостійність, власноруч виготовлений продукт; прагнення до визнання пов’язують лише з потребою постійно схвалювати вчинки дитини. Сприймають дитину як маленьку, невмілу, що не здатна до продуктивної діяльності, вчинків, не вбачають можливості співробітництва з нею у різних спільних справах. Від дитини не очікують серйозних, осмислених рішень, відповідальних ( на рівні віку) вчинків. Тому частіше підмінюють активність дитини власною активністю: її одягають і роздягають, не вважають зайвим погодувати із ложки, виконують замість неї завдання та доручення вчителя.
      Оцінюючи зроблене дитиною, вдаються до перебільшень з префіксом «най»: «Ти у нас найрозумніша», «У тебе найкращий малюнок», «Ти була просто довершеною», чи взагалі ігнорують дитячі досягнення або задовольняються формальними оцінними судженнями. Поведінка таких дорослих непослідовна: то заціловують дитину, то швидко готові застосувати ремінь. Такі підходи дезорієнтують дитину, позбавляють її можливості скласти реалістичне уявлення про свої переваги та вади.
                «Батьки—керівники та контролери»
      Для батьків із таким типом ціннісного ставлення характерним є емоційне неприйняття дитини. Це буває з різних причин і часто існує на підсвідомому рівні. Можливо, діти не виправдали більшою чи меншою мірою їхніх очікувань стосовно характеру, розумового та фізичного розвитку, можливо народилися невчасно, можливо, очікувалася інша стать дитини. Є й інша категорія батьків, які цей стиль поведінки є єдино прийнятим у взаєминах з оточенням.
      За такого типу ставлення емоційні контакти з дітьми обмежені і частіше зводяться до проповідей, нотацій, моралізування. Широко використовуються накази, розпорядження, команди («Не роби…», «Швидко прибери…», «Я кому сказав!»). Поведінка дітей перебуває під постійним контролем, при цьому все, що виходить за межі розуміння дорослого, засуджується і н приймається. Думкам, ідеям, підходам дитини не надається належної уваги, тому спільна діяльність з дорослим можлива лише за умови домінування останніх. Дитина розцінюється як об’єкт, стосовно якого вибір способів виховання цілком залежить від дорослого.
      Використовують  такі покарання: фізичні покарання, обмеження рухливої активності, емоційна агресія, позбавлення перспективи радості. Батьки хваляться дітьми у присутності сторонніх, змушують їх хвалитися своїми успіхами.        



Свято осені

Мета:         збагатити знання дітей про щедру пору року, розвивати увагу, уяву, пам'ять, вміння спостерігати за змінами в природі, відкривати в ній красиве, виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: стіл для кошика з овочами і фруктами, кошик з фруктами та овочами, малюнки дітей, осінні квіти.
Хід свята
(Лунає спокійна музика).
Ведуча            От і листопад стоїть на порозі,
                          Розфарбовує гарно ліси.
Щедра осінь давно у дорозі –
І добра принесла і краси...
І красою нам очі милує,
Тішать серце рясні кольори...
І врожаєм хорошим дивує,
Усміхається сонце згори.
Діти             1. Ми сьогодні зійшлися на свято,
           Щоб здружитись, як добра сім я.
           Свят, нам кажуть, ще буде багато,
           Як пісень навесні в солов'я.
2.         Але осінь у жовтому листі
В цьому році найкраща у нас.
Глянь: калина в червонім намисті
Завітала сьогодні у клас!
3.         Вперше в школі ми світ пізнаємо
І традиції наші, й буття.
В Україні усі ми живемо
І будуємо щасливе життя.
Ведуча  - Ви чуєте? Це тихі кроки господині — осені, яка вже прийшла на зміну теплому літу. Прислухайтесь: вона вже тут.

       Звучить лагідна музика. На сцену виходить Осінь.

Осінь   Добрий день, мої шановні
             Діти, пані та панове.
             Нині знов із вами я.
             Осінь — ось моє ім’я.
Восени земля прекрасна.
Як завжди, прийшла я вчасно
І у села й у міста —
Всюди осінь золота.
            Лист торкну — і диво стане:
            Помаранчевим, багряним,
            Ясно-жовтим стане ліс.
            Як не віриш,— подивись!
Сипле листочки з кошика
Щедрість — заповідь моя.
Познайомтесь з урожаєм:
Він усюди там, де я.
Особливо цього року
Він в нас — парубок нівроку.
Я покличу урожай:
Гей-но, брате, завітай!

На сцену виходить Урожай.

Урожай    Ось і я! Привіт, громадо!
(Звертається до Осені.)
І тобі я, сестро, радий!
Осінь — це моя пора.

І приємно показати
І дорослим, і малятам:
Я вродився «на ура».
Ціле літо я ріс у полях,
З кожним днем набираючись сили,
Слава дружнім робочим рукам,
Що мене для достатку зростили.

Пісня «Осінь + танок»

Урожай  Я приходжу в гості восени лише до тих, хто трудом своїм закликає мене до себе. І приходжу я не сам, а зі мною завжди вся моя рідня, з якою я відвідую кожну хату, де живуть такі хороші трударі і залишаємося там на всю зиму. І аж до наступного урожаю.
Осінь     А де ж вона зараз, твоя родина?
Урожай Вона тут є, завжди зі мною. Запрошую всіх на ЯРМАРОК!

МУЗИКА «Ярмарок»
1 торговець            Увага! Увага!
                                   Спішіть - поспішайте!
                                   Господарі й гості, глядіть не минайте!
                                   На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
                                   На вас тут чекають чудові гостинці.
2 торговець   На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивувати і є що придбати,
Тут щедрі дарунки із саду й городу
Тут пісня і жарти усім в нагороду.
3 торговець  Мерщій на ярмарок всі поспішайте
Купуйте милуйтесь, танцюйте і грайте.
На нашому ярмарку повно овочів і фруктів.

Виходять дівчата - овочі

Цибуля На цибулю нарікають,
              що до сліз я допікаю,
              Вибачте, та я не винна,
              бо я лікарська рослина.
              Соком з медом почастую,
              і здоров’я подарую.
Диня  Кожен знає – жовта диня
           На городі господиня.
           Я солодка, соковита
           Покуштуй – не схочеш пити.
           А як їстимеш саму,
           всі хвороби прожену.
Картопля    Купуйте, куштуйте усі бараболю.
                        Варіте і смажте із сіллю й без солі.
                        Сто страв господиня з картоплі готує,
                        Картопля як хліб, вона всіх нагодує.
Капуста          Я капусточка гарненька,
                          Я кругленька чепурненька
                          З мене страви всі смачні
                          Їжте й дякуйте мені.

Розходяться

1 торговець   А он, дивись! Гарбуз іде зі своєю донечкою - морквинкою.
2 торговець   А я чула, що він хоче їй на ярмарку справжнього нареченого знайти!

Входять гарбуз  і морквинка

Гарбуз        Я - Гарбуз, я радість ваша.
                     Бо насіннячко смачне!
                     А яка із мене каша!
                     Словом, люблять всі мене.
Щиро, друзі, вас вітаю,
Я схвильований до краю:
 Хочу донечку –
 Морквинку заміж віддавати.
Морквинка Кожен знає, що морквиця на городі, мов цариця.
                      Коси довгі кучеряві, та ще й платтячко яскраве.
                      Я смачна і вітамінна і не гірша апельсина.
                      Той хто моркву поважає, до ста років проживає.
Гарбуз   А, щоб вибрати тобі доброго чоловіка, скликав я зі своєї Городньої держави наречених. Вибирай сама!
Виходять овочі - хлопці  вихваляються

Часник         Часничок я білозубий
Ви мене не бійтесь, люди.
Хоч гіркий я та корисний,
Всім мене потрібно їсти.
Хто мій зуб з’їдає сміло –
Буде мати зуби білі.
Помідор       Помідор — смачний, кругленький,
Має щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять.
Огірок        А зелені огірочки всі вживають залюбки.
                   Нас шанують не даремно:
                   Дух наш свіжий і приємний.
                   На канапці і в салаті ми і в будень і на святі.
Буряк       Український борщ чудовий по усіх краях відомий.
                  У борщі я головний, борщ без мене не смачний.
Будяк         І я жених видатний, бо такий зелений,
                     І замок найкращий буде Вам у мене!
                     Дуже я кохаю, зізнаюся Вам,
                     І своїм суперникам вас я не віддам!

Морквинка лякається і ховається за гарбузом

Гарбуз   Геть!
Будяк           Я - наречений! Я буду змагатись!
Часник                    Ти хочеш змагатись?
   Змагайся зі мною.
   Дуель буде справжня
   Готуйся до бою!    Будяк втікає
Гарбуз          Ну, що ж? Можна і весілля святкувати.

Пісня «Овочі»

Осінь      Не тільки з урожаєм я  прийшла -
Трьох братів я привела.
Їх за описом впізнайте
Як їх звати?

Відгадайте.
Ведуча    Дозріває горобина,
І калина вже рясна,
Перший лист обпадає,
Коли це буває?       (У вересні)
Вересень           Перший місяць – вересень, я смачний.
Вам дарую яблука запашні,
Груші, сливи, дині і виноград –
То солодка радість для всіх малят.
Ведуча    Груші, яблука зірвали,
У комору заховали.
Проситься гарбуз до хати,
Щоб під ліжком зимувати.
В лісі виросли опеньки –
Довгоногі і тоненькі.
На деревах листя жовкне,
В двері стука місяць…   (Жовтень)
Жовтень    Я Вересневі вдячний за старанність.
Врожай добротний зібрано без втрат.
І ось прийшов сьогодні на світанні
У гості жовтень – вересня я брат.
В садах те листя, що було зелене
Зробилося одразу золоте.
Принишкли і дерева і кущі,
Уже осінні перші йдуть дощі.
Ведуча  Вітер плаче, вітер виє.
               Дощ осінній дрібно сіє.
               І ніде не видно пташки,
               Ані бджілки, ні мурашки.
                Вже зів’яли гарні квіти,
                Скрізь калюжі поналито.
               Голе поле, голий сад,
               Бо надворі…  (Листопад)
Листопад     Я листопадом звуся недарма,
З дерев останнє листя обриваю.
Промайнули жовтня дні,
І пташки уже сумні,
Бо не хочуть покидати
Свою рідну землю-матір.
Ведуча          А які дарує осінь щедрі урожаї.
Фрукти, овочі, насіння, хто ж цього не знає.
Навесні город саджали, восени врожай збирали,
Подивіться – но малята
Урожай такий багатий!

Ігри від місяців

Ведуча          Дощик, дощик капає дрібненько
                        Не боюся я дощу, бо я веселенька.

Пісня про дощик

Ведуча     Подивіться скільки виросло грибів після дощу.
Мухомор    Я мухомор, я людомор,
Червоний, наче помідор,
Кашкет цяцькований розлогий,
А сам стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого.

Та я отруйний, пам’ятай!
Мене побачиш –– обминай!
Боровик     Важлива в лісі в мене роль:
Я – БІЛИЙ ГРИБ, грибний король.
В бору зростати здавна звик,
Тому ще звуся – БОРОВИК.
Лисичка    Я ЛИСИЧКА, я сестричка
Не сиджу без діла,
Наймодніший капелюшок
Я сьогодні вділа.
Чепурна я в капелюшку
Та вродлива личком.
Подарую капелюшки
Ще й своїм сестричкам.
Урожай   Що ж, радий, що ви так гарно підготувались до свята.
Діти   1.А тепер вже можна відпочити,
Як зібрали гарний урожай.
Є пшениця, гречка. просо, жито,
Овочів і фруктів - через край!
2.Будуть всі і ситі і багаті.
Буде скрізь лунати пісня й сміх.
Ну, а на сьогоднішньому святі
Ми гарнесенько розказали про всіх.
3.І про моркву й часничок зубатий,
Про цибулю, редьку й буряки,
Бо зійшлись усі на гарне свято
Гарбузові дружні свояки.
Осінь             Час мені уже прощатись,
                        Треба далі відправлятись.
                        З вами весело співати, танцювати
                        І буде мені тепер що пригадати!

Пісня «Бажаємо щастя»

Ведуча         На доброму ярмарку ми побували,
                       Одні продавали, інші купували
                   Співали, сміялись та й жартували.
                        А тепер вже й додому час.
                       Нам осінь, щедра і багата
                       Врожай свій принесла
                       У кожну хату, в школу, усюди.
                       Нехай живуть завжди
                       В достатку люди!


- Свято наше закінчується. Ми бажаємо, щоб завжди на ваших столах був достаток, щоб ви були здорові.















Немає коментарів:

Дописати коментар